Ullensaker Bygdekvinnelag

Pyntet til Høsttakkegudstjeneste i Ullensaker kirke

Petter Simonsen med sitt urkorn

Ullensaker Bygdekvinnelag, årsmøte 2017 og årsmelding

Ullensaker Bygdekvinnelag har hatt årsmøte og er i gang med nytt arbeidsår.  Her er et tilbakeblikk på mange av aktivitetene.

Ullensaker Bygdekvinnelag hadde årsmøte 31. oktober.

.

Dette er styret for 2017/2018:  Anne Lise Lund, leder.  Lisbeth Kværner, kasserer. Styremedlemmer, Helene Fladby, Hanne Lersveen og Mette Knai.  3 varamedlemmer, Roberta Reser Kjos, Kirsten Holter og Astrid Solberg.  Grendekvinnene er beholdt selv om alle får tilsendt medlemsgiro.  Det er arrangementskomite som sørger for servering til møtene.  Og det er turkomite som finner nye spennende reisemål hver sommer.  Det har vært mange aktiviteter i løpet av året, minst en pr måned.  Her er noen;

07. november    Temamøte Ark bokhandel i samarbeid med Ullensaker bibliotek. De lokale forfatterne Sigbjørn Mostue, Thomas Enger og Thomas Marco Blatt snakket som sine bøker.

05. desember    Adventsmøte i Menighetsstua ved Furuseth kirke.  Vi laget julepynt av halm.  17. januar.  Minikurs i laging av vårruller på Borgen skole.

.14. februar  Lise Finckenhagen på Lykkebo med over 100 gjester. Hun ga oss gode råd og tips om mattrender, og snakket varmt om den nye trenden street food, som hun har skrevet ny bok om.

Kulturuka  UBK hadde utstilling i Ullensaker bibliotek.  Siden UBK fyller 90 år 2017, valgte vi å stille ut protokoller og kassadagbok fra oppstarten av laget i 1927. 15. mars   Global bygdekveld for kvinner på Kløfta velhus.   24. mars  Jubileumsfest UBK 90 år i 2017. Flott fest på Borgen klubbhus med 45 gjester. I tillegg til våre egne medlemmer deltok ordfører Tom Staahle, kultursjef Jon Henrik Solhei, leder i NBK Ellen Krageberg, leder i ABK Marit Tomter, representanter fra våre nabolag, samt Hans Petter Kværner fra UB.

04. april  Mannekengoppvisning på menighetssenteret på Kløfta.  Vi fikk se vårmoter fra Vivikes, PM og Match.  Det ble også vist klær fra året 1927

09. mai  Medlemsmøte hos Lenas gårdsbutikk.  Ingvild Solberg Brandtzæg fortalte om, og viste oss bilder fra studieturen sin i Gambia.   Wanda Harheim viste oss sine maleteknikker med å male et bilde i løpet av kvelden. Dette bildet ble kjøpt av UBK.

23-25. juni  ABU`s sommerstevne. UBK deltok på dugnad.   30. juni   Sommertur til Oscarsborg og Krukkegården.

22. august  Hagevandring i hagen på Kjos hos Heidi og Grethe Kopperud. To medlemmer serverte på saft av ville vekster, geitrams og mjødurt.

18. september  Høstkveld ved peisen i Oppistua på Onsrud . 75 personer kom og hørte på foredrag og vakker sang fra økologisk bonde, sanger og komponist Petter Simonsen. Vi hadde en flott kveld, og har fått mange gode tilbakemeldinger fra gjestene i etterkant.  Eier av Oppistua, Ola Fjeldheim fortalt oss litt om historien fra Onsrud i forkant av foredraget.

24. september  Høsttakkefest i Ullensaker kirke.   UBK sto for pynting av kirka samt kaffe og kaker til kirkekaffen.

16. oktober   Ja til norske grønnsaker.   Vi deltok på NBK`s aksjon for å fremme bruk av norske grønnsaker. Kjendiskokk Harald Osa har laget en egen oppskrift. Denne ble delt ut sammen med en pose grønnsaker tilpasset oppskriften. Vi sto utenfor Meny på Kløfta og Kiwi i Nordkisa.

Informasjon om våre aktiviteter har vi formidlet til medlemmene via mail, hjemmesiden og facebook. .De som ikke er på mail blir informert via brev.