Hopp til hovedinnhold

Vi vil ta valget selv!

Nyheten om at Norgesgruppen har kastet ut Tines lettmelk fra butikkhyllene hos Kiwi er ingen bagatell.

Det er bare nok et eksempel i rekken på systematisk svekkelse i mangfoldet av norske produkter i butikken og norske matprodusenters tilgang til markedet. Kan du for eksempel huske sist du fikk kjøpt Gildes kjøttdeig has Kiwi? Eller Lerums syltetøy hos Rema1000?

Konkurranse og konsentrasjon av makt i verdikjeden for mat opptar forbrukere og produsenter i hele verden, og mange land har tatt grep gjennom lover og reguleringer. Regjeringen har lovet tiltak mot økt maktkonsentrasjon i verdikjeden for mat av hensyn til forbrukernes interesser, men lite har skjedd. Ferske tall fra analysebyrået Nilsen viser at Norgesgruppens makt blir stadig større gjennom økt kontroll av markedet for mat. Samtidig taper vi som forbrukere.

Norske politikere må nå vise handlekraft og sørge for en sunnere konkurranse i markedet for mat. Slik kan norske forbrukere tilbys en større bredde i utvalget av norske produkter og dermed ha reell frihet til å ta aktive valg som forbrukere.


Les også: Norske forbrukere vil vite hvor maten kommer fra