Hopp til hovedinnhold
Vinnerne i #strikkung40 er fra v. Åpen klasse en vakker hals strikket av Aud Sæthern,  Eidskog Bygdekvinnelag, Klassen bygdekvinnelua en morsom og nett lue strikket av Anne Marie Endsjø, Ski Bygdekvinnelag, og Klassen bydgekvinnegensen en nett og lett genser strikket av Kirsti Lund, Stokke Bygdekvinnelag. Foto: Helle Cecilie Berger.

Vinnerne i #strikkung40 er fra v. Åpen klasse en vakker hals strikket av Aud Sæthern, Eidskog Bygdekvinnelag, Klassen bygdekvinnelua en morsom og nett lue strikket av Anne Marie Endsjø, Ski Bygdekvinnelag, og Klassen bydgekvinnegensen en nett og lett genser strikket av Kirsti Lund, Stokke Bygdekvinnelag. Foto: Helle Cecilie Berger.

Her er vinnerne av #strikkung40

Hvem vant? Hva var juryens begrunnelse i de tre klassene? Hvem kom på de andre plassene? Svaret får du her.

Klasse Bygdekvinnegenseren

bygdekvinnegenseren

 

Vinneren er designet av Kirsti Lund, Stokke Bygdekvinnelag (genseren i midten).

Juryens begrunnelse:

Lett og kjekk genser for aktive bygdekvinner. Artige og enkle detaljer gjenspeiler elementer fra bygdekvinnelagets logo på en god og balansert måte. Vil egne seg i flere ulike kombinasjoner av våre profilfarger.  Dette er en genser som kan strikkes av mange, og som mange bygdekvinner vil føle seg hjemme i.    

 

  • Strikket i norsk ull, garn fra Hillesvåg Ullvarefabrikk, Vilje. Garntypen og strikketeknikken gir en tynn og lett genser som passer for aktive bygdekvinner.
  • Genser er levert i profilfargene til Norges Bygdekvinnelag, låve og korn. 
  • Mønsteret er enkelt med element fra bygdekvinnelagets logo – kornstaur /mangfold i bunt.
  • Artig detalj med doble luser strikket med rang maske som harmonerer godt med mønsterborden.
  • Genseren kan også vil bli fin i andre farger, for eksempel profilfargene krem og tåke/blå.
  • Kan lett gjøres om til jakke.
  • Genser med raglanarm vil passe mange, og gir et plagg som er godt å bære og bevege seg i. Raglanarm forenkler også monteringsjobben.
  • Dette er en genser som kan strikkes av mange!

2. Plass er designet av Aud Sæthern Eidskog Bygdekvinnelag (genseren til høyre)

Juryens begrunnelse:

En unik genser, i pene fargenyanser og med avanserte og originale mønsterborder med elementer fra bygdemiljø og Norges Bygdekvinnelags piktogrammer og logo. Genseren er pent strikket, håndverksmessig og designmessig et dette et produkt av svært høy kvalitet.

 

  • Genseren er strikket i norsk ull, med garn fra Hillesvåg Ullvarefabrikk, Ask.  
  • Norges Bygdekvinnelags piktogrammer og elementer fra logo er tatt i bruk i mønsterbordene
  • Det er brukt mange farger i ulike nyanser i denne genseren. Fargene er nydelige og passer svært godt sammen, selv om rødfargene som er brukt i gensermodellen avviker noe fra bygdekvinnelagets røde profilfarge låve.
  • Genseren har mange fine detaljer, og det er benyttet flere strikketeknikker, med rett og vrang i ulike farger, og et enkelt flettemønster i bunnfargen som indikerer kornaks. Juryen liker spesielt den originale vrangborden, med vrangmasker i bunnfargen i kombinasjon med rettmasker i ulike farger, og med en avansert avslutning som gir glidende overgang til neste mønsterrapport med røde hjerter og gule kornstaur i bunt.
  • Mønsterapportene stemmer og mønsterforklaringen er god, men det krever nok en god del strikkeerfaring for å få til å strikke en slik genser. Eksempelvis er halsutringning komplisert. Juryen mener genseren også kunne vært fin med enkel båthals, som følger linjene i de øvre mønster-rapportene. Isydd arm passer godt til mønsterrapporten, men gjør det litt mer utfordrende å montere genser sammenlignet med raglanarm/rundfelling.
  • Ved innkjøp av garnmaterialet vil designen i denne modellen medføre at ferdig strikkeprodukt koster relativt mer enn en genser i færre farger. Men luserekkene i ulike farger gjør seg godt i genseren og er en veldig god idè å ta med seg for alle som har mye restegarn liggende.

 

3. Plassen er designet av Tirill Trætli - Namdalseid Bygdekvinnelag (genser til venstre)

Juryens begrunnelse:

En frisk, ungdommelig og tykk genser som vil egne seg for utebruk og vinter.

 

  • Strikket i norsk ull, garntype Embla fra Hillesvåg Ullvarefabrikk. Gir en litt tykkere genser som går raskt å strikke.
  • Genser er levert i bygdekvinnelagets profileringsfarger låve, korn og kremhvit.
  • I mønsterbordene kan vi finne igjen elementer fra piktogrammene til Norges Bygdekvinnelag. 
  • Det er brukt raglanfelling, noe som forenkler montering og gjør genseren god å bære. Men det har ikke lykkes helt å få mønsterbordene til å stemme og bli fin i fellingen. Her mener vi designen har forbedringspotensialet. Mønsterbordene som er valgt i øvre parti på denne genseren hadde fungert bedre med rundfelling eller isydd arm.

 

Klasse Bygdekvinnelua

Bygdekvinnelua

Vinneren er designet av Randi Falla og Anne-Marie Endsjø, Ski Bygdekvinnelag (lue i midten)

Juryens begrunnelse:

Pent strikket lue, med fin felling. Morsom og nett modell, med enkel og gjenkjennbar design som kan strikkes av mange, og som gjør luen anvendelig for aktive bygdekvinner, til hverdag og fest.  

 

  • Strikket i norsk ull, Hillesvåg Ullvarefabrikk, Ask. Garntypen og strikketeknikken gir en tynn og lett lue som passer for aktive bygdekvinner og ulike anledninger.
  • Luen er levert i profilfargene til Norges Bygdekvinnelag, kremhvit og fjell (blå), som gir et ungdommelig og sporty uttrykk og vil passer damer i farten. 
  • Mønsertet er enkelt med element fra bygdekvinnelagets logo – kornstaur/mangfold i bunt.
  • Artig detalj med hvit kant som strammer opp formen og gjør den elegant.
  • Luen kan også bli fin i andre profilfarger.
  • Dette er en lue som kan strikkes av mange.

 

2. Plassen er designet av Aud Sæthern Eidskog Bygdekvinnelag (lua til venstre)

Juryens begrunnelse:

En unik lue, i bygdekvinnelagets profilfarger og gull, og med avanserte og originale mønsterborder med elementer fra bygdemiljø og Norges Bygdekvinnelags piktogrammer og logo. Lua er pent strikket, håndverksmessig og designmessig er dette et produkt av høy kvalitet.

 

  • Lua er strikket i norsk ull, her er det brukt garn fra Hillesvåg Ullvarefabrikk, Ask. Lua fremstår som lett og fin for ulik bruk.
  • Norges Bygdekvinnelags piktogrammer og elementer fra logo er tatt i bruk i mønsterbordene. Mønsterbordene er nøye utregnet og stemmer godt med garn og pinnestørrelse brukt i denne modellen.
  • Lua er levert i bygdekvinnelagets profileringsfarger låve, korn og kremhvit.
  • Lua har fin felling i toppen, med innplassering av hjerter og kornstokker/mangfold i kors som passer perfekt i sammenfellingen. Artig tofarget detalj i nedkant av vrangbord av estiske fletter, som gir et litt orientalsk preg over lua.
  • Det orientalske forsterkes med innblanding av tynn gulltråd. Denne lua kan brukes til hverdag og fest! Gulltråden trekker nok likevel litt ned, i og med at juryen ønsket en lue i ren norsk ull.

 

3. Plassen er designet av Anne Marie Endsjø Ski Bygdekvinnelag (til høyre)

Juryens begrunnelse:

Pent strikket lue med fin felling og bruk av bygdekvinnelagets piktogrammer og farger. Morsom modell, romslig og god å ha på - et blikkfang.  

 

  • Strikket i norsk ull, fra Hillesvåg Ullvarefabrikk, Ask. Garntypen og strikketeknikken gir en tynn og lett lue som passer for aktive bygdekvinner og ulike anledninger, kanskje spesielt til jul.
  • Luen er levert i profilfargene til Norges Bygdekvinnelag, Låve, korngul og svart,
  • Mønsertet er enkelt med element fra bygdekvinnelagets logo – kornstaur/mangfold i bunt og piktogram (hjerter).
  • Lua er pent strikket, med pen felling.
  • Dette er også en lue som kan strikkes av mange.

 

Åpen klasse

Åpen klasse

Vinneren i Åpen Klasse er designet av Aud Sæthern, Eidskog Bygdekvinnelag (i midten)

Juryens begrunnelse:

En artig og original tykk hals – anvendelig - kan også brukes som hette. Innovativ produktutvikling i tråd med Nøysom-satsingen. Et produkt som har inspirert mange til å delta i strikkuNG40.

 

  • Strikket i norsk ull, fra Hillesvåg Ullvarefabrikk Garntypen og strikketeknikken gir en tykk og god og hals som passer for vinter og kjølige dager ute.
  • Produktet er levert i profilfargene til Norges Bygdekvinnelag, låve, korn og kremhvit
  • Artig detalj med kant i rødt og hvitt gir et litt orientalsk preg.
  • Kvinnesymbolet er med i modellen – juryen mener innplasseringen av kvinnesymbolet fungerer bedre i dette produktet enn i genser og luemodell i samme design, ved at vrangborden føyer seg fint rundt og i overkant av kvinnesymbolet før halsavslutningen. 
  • Produktet er skapt som en kreativ gjenbruk av prøvelappen for dette designet – dette er kreativt og helt i tråd med Nøysom-satsingen i Norges Bygdekvinnelag.
  • Juryen vil også fremheve at designer har tatt et godt og selgende bilde av produktet – et bilde som juryen vet har inspirert mange til å tenke nytt og kreativt om strikk og til å delta i konkurransen.

 

2. Plassen er designet av Jenny Lilletvedt, Oppheim og Hauge Bygdekvinnelag (til høyre)

Juryens begrunnelse:

Pent sett med lue, votter og hals i kremhvitt som vil fenge de unge.

 

  • Strikkesettet er strikket i norsk ull, fra Hillesvåg Ullvarefabrikk, Sol.
  • Mønsteret er enkelt i profilfargen kremhvitt, og har element fra bygdekvinnelagets logo – kornstaur/mangfold i bunt som er brodert på strikken.
  • Modellen er ungdommelig og kul – og et sporty uttrykk som vil passer unge damer i farten.
  • Piktogrammet er brodert på med korngult garn.
  • Juryen trekker fram at produktet har konkurransens mest ungdommelige uttrykk, og er samtidig levert blant en av de eldste strikkerskene, som er med i konkurransen, Jenny Lilletvedt.

 

3. Plassen er designet av Laila Glittenberg Moen, Heddal og Telemark Bygdekvinnelag (til venstre)

Juryens begrunnelse:

Delikate votter med fine detaljer i våre profileringsfarger.

 

  • Votter strikket i norsk ull, garn fra Hillesvåg Ullvarefabrikk
  • Produktet er levert i profilfargene til Norges Bygdekvinnelag, låve, korn og kremhvit, med hovedtyngde på gult og hvitt i tynne horisontale striper som gir et lett og rent uttrykk. Forseggjort øking til tommel der gule og hvite striper er felt vakkert inn langs tommel og danner vakkert flettemønster.
  • Norges Bygdekvinnelags piktogrammer og elementer fra logo er tatt i bruk i mønsterbordene.
  • Vottene har også artige detaljer med kant og hjerter i låvefarge og kremhvitt.
  • Den broderte sirkelen rundt korslagte kornstaur/mangfold virker kanskje litt voldsom, og er litt unøyaktig brodert (?). Juryen stiller spørsmål om hjertene burde stå andre veien?