Hopp til hovedinnhold

Hole BK på tur.

Sommertur for Hole BK til Nøstetangen Glassverk og Fossesholm Herregård

Flott tur!

Hole Bygdekvinnelag har avsluttet sesongen med en fantastisk sommertur til Nøstetangen Glasværk i Hokksund og deretter til Fossesholm Herregård.

Tirsdag 19. juni i passe temperert sommervær, ble 20 damer fra bygdekvinnelaget hentet på Vik av Askeladden Reiser og Transport. Rolf Lie stilte personlig opp som sjåfør, og i tillegg til en dyktig sjøfør var han også en glimrende guide.

Turkomiteen, som bestod av Kirsti Bech og Anne Marie Henriksen ønsket velkommen til turen. I bussen ble vi servert nybakte boller og kaffe.

Rolf kjørte så stødig at vi kunne drikke kaffe i bussen.  Vanligvis er turen til Hokksund ganske grei og rett frem. Men Rolf tok oss med på en reise utenom allfarvei. Aldri hadde jeg kjørt og vist om disse stier før, og dette til og med i buss. Et sted måtte en av oss gå ut for å se om bussen kom gjennom undergangen. Det gikk heldigvis. Hauggata ble første avstikker hvor vi fikk se Kolbjørnrud Gård. Det var en prakteiendom. Rolf var godt kjent på disse veier.  Han viste og fortalte hva gårdene het ettersom vi passerte gjennom landskapet. Døvikveien med Dovikfossen. Anlagt i 1973. Tidligere Buskerud Landbruksskole som nå heter Rosthaug videregående. Hassel jernverk. Hassel fengsel som først var skole for «vanskelige gutter» Vi kjørte videre gjennom Skotselv og passerte Bakke kirke. Varlo og Burud Stasjon, Hoen gård hvor Hoen-skatten ble funnet og som regnes som Vikingetidens største funn av gullsmykker.

Denne spennende utenom-turen forsinket oss med bare 10 min. Ingen hadde noe imot dette som for alle var svært spennende. Så kom vi frem til Nøstetangen Glasværk (1741-1777) hvor Åse Klunderlien ventet på oss. Hun var tidligere daglig leder for Museet, men var nå pensjonert. Hun stilte personlig opp for å guide oss.

Det var en utrolig historie hun fortalte oss. Først fikk vi se en historisk film for så en omvisning i museet. For de som er svært opptatt av glass og glasskunst er dette et sted en bør besøke. For eksempel ligger det her reservedeler til de tre unike krystall lysekronene som henger i Kongsberg kirke. Disse er alle laget på Nøstetangen Glasværk. De ble påbegynt i 1759 og hengt opp i 1771. Den største lysekronen er tre meter høy.  Den har ca. 300 zirater, deriblant Dannebrogordenen`s stjerne og Elefantorden`s elefant. Kong Harald er den eneste person i Norge som har fått Dannebrogordenen`s utmerkelse. Under den 2. verdenskrig ble lysekronene pakket ned og gjemt i en av de mange sølvgruvene i området.  I 2. etasje var der nå en utstilling av moderne glasskunst.

Vi takket for oss og bussturen gikk videre utenom allfarvei. Denne gangen til Fossesholm Herregård. Igjen var vi ventet og her fikk vi servert en deilig lunsj.

Daglig leder og museumsbestyrer Ellen Pauline Steen fra Vestfossen i Øvre Eiker samlet flokken vår på trappen foran Herregården.  Hun fortale en utrolige historie fra den første tiden fra ca. 1500 tallet og frem til i dag hvor Eiker Historielag (1973) med hjelp av Eiker Sparebank og Øvre Eiker Kommune kjøpte bygningen med 22 mål tomt. I dag fremstår anlegget som et representativt vitnesbyrd om en storhet som har preget de kondisjonertes liv i tidligere århundrer. Historien kan vi lese oss til men det blir noe helt annet å få den fortalt personlig av en historieforteller med innlevelse og humor.

Vi fikk omvisning i hovedhuset.( Ikke røre, bare se. ) Vi kan trygt si at i disse stuer kunne vi se at det ikke hadde bodd noen hvem som helst.  Vi trenger ikke ha så stor fantasi for å kunne se at personer som har levet her, har vært omgitt av stor rikdom. Historien føles i alle rom. Det var interessant å se etasje støpejerns-ovnene fra Hassel Jernverk. Dette var et av Norges eldste jernverk som var tidligere jernverk i Skotselv i Øvre Eiker.  I drift fra (1649-1870)

Vi besøkte også dukkemuseet og en forkleutstilling i en annen bygning. I enda en annen bygning var der butikk med håndverk mm.  Litt for en hver smak. Til og med en dekorert feiekost ble med i bussen hjem.

Tilbake i bussen ble vi igjen servert boller og kaffe før turen hjem igjen. Heller ikke denne gangen kjørte vi på hovedveien. Det ble små avstikkere flere ganger. Vi kjørte gjennom Volstadveien som er kåret med kulturpris for urørt bondelandskap.

På den siste lille avstikker førte Askeladd-bussen oss til Fredfoss Fabrikker, som i sin tid ble anlagt av Hans Nilsen Hauge. Vi fikk sett fra bussvinduet en stor fantastisk anlagt hage. Dessverre var det ikke tid for oss til å besøke den.

Det var en utrolig spennende tur for oss som aldri har vært på disse steder i vårt nærmiljø.  Tusen takk til Askeladden og Rolf Lie som gjorde reisen mye mer interessant for oss enn det vi hadde forventet. Takk også til turkomiteen som hadde lagt opp reisen.