Byg(g)dekvinner satte bygg på dagsorden!
Tusenvis av bygdekvinner i hele landet aksjonerte for norsk bygg den 16. oktober. Les her om hvordan det gikk!
«Spis norsk bygg» var overskriften da bygdekvinner over hele landet mobiliserte sammen med Coop for økt forbruk av denne tradisjonsrike kornsorten. Rekordmange lag - omtrent 200 - deltok i aksjonen, og mange hadde forberedt seg i flere uker. De fleste lagene aksjonerte i eller utenfor sin lokale Coop-butikk på dagen den 16. oktober. Dette er FNs internasjonale matvaredag, som setter fokus på global matsikkerhet. Enkelte lag aksjonerte noen dager før eller etter selve dagen, og gjorde sin egen vri ved å besøke sin nærmeste skole, rådhuset eller et annet sted i kommunen.
Hvorfor norsk bygg? Bruk 3 minutter på å se denne videoen.
Media
Aksjon «Spis norsk bygg» har satt et tydelig preg på mediebildet i aksjonsuken. Lokallagene har sendt inn leserinnlegg om bygg til sine lokalaviser, og i tillegg har mange aviser dekket aksjonene med reportasjer og omtale. Minst 65 store og små medieoppslag har det vært. NRK dekket også aksjonen med denne videoreportasjen fra Valldal bygdekvinnelag.
Nasjonalt hadde Norges Bygdekvinnelags styreleder Ellen Krageberg denne kronikken på trykk i Klassekampen den 16. oktober, hvor byggaksjonen ble rammet inn i en større politisk sammenheng. Her tok vi til orde for at bygg er en råvare Norge har et sterkt konkurransefortrinn på, hvor vi bør øke produksjonen for å bidra til nasjonal og global matsikkerhet. Vi oppfordret politikerne til å styrke jordvernet, implementere lov om god handelsskikk, og bevilge mer penger til forskning og utvikling av nye produkter for å bidra til høyere forbruk av norsk matbygg.
«Spis norsk bygg» ble også omtalt i Nationen samme dag med denne flotte reportasjen. Her var det nestleder i Norges Bygdekvinnelag, Liv Grøtte, som ble intervjuet. Liv Grøttes «eget» lag, Selbu bygdekvinnelag, ble også dekket i forbindelse med deres aksjon i dette intervjuet i Nea Radio.
Aksjonsdagen
Dagen startet på Facebook med en videohilsen fra Christer Rødseth, kaptein på det norske kokkelandslaget og kjøkkensjef på restaurant Vaaghals i Oslo. Christer fortalte om hva de bruker bygg til i restauranten, og ønsket alle bygdekvinner lykke til med aksjonen. Denne posten var svært populær, og nådde ut til hele 15 000 mennesker!
Videre gjennom dagen tikket det inn av kommentarer i sosiale medier og bilder fra lag rundt omkring i landet som delte ut gratis byggprodukter og smaksprøver til blide handlende og forbipasserende. Emneknaggen #spisnorskbygg ble flittig brukt, og vi oppfordrer alle til å fremdeles dele sine bygg-bilder på Facebook og Instagram med denne emneknaggen. Flere bilder fra dagen kan du se i vårt Facebookalbum.
På ettermiddagen var styreleder Ellen Krageberg i Næringskomiteen for å gi Norges Bygdekvinnelags innspill til statsbudsjettet. Selve innspillet kan du lese her, og under den muntlige framføringen brukte Ellen anledningen til å snakke om byggaksjonen og hvordan Bygdekvinnelaget jobber i hele landet for å fremme norsk landbruk og norske råvarer. Alle politikerne fikk utdelt «Spis norsk bygg»-brosjyren som hundrevis av bygdekvinner i samme øyeblikk delte ut til nordmenn i resten av landet. Dette ga et solid inntrykk. Ellen Kragebergs videohilsen fra Næringskomitesalen kan du se her. Brosjyren kan du laste ned nederst på denne siden.
I Valldal Bygdekvinnelag ble det arrangert seminar der norsk bygg var tema. Einar Risvik var hovedforedragsholder. Her kan du se den informative filmen fra seminaret med Einar Risvik (Nofima), Grethe Brundtland (Norges Bygdekvinnelag) og Solveig Linge Stakkestad (Valldal Bygdekvinnelag). Filmen er laget av Nanseth Media.
Tusen takk!
Norges Bygdekvinnelag er storfornøyd med innsatsen alle medlemmene har lagt ned i forbindelse med årets aksjon. Vi har virkelig klart å gjøre oss synlig med budskapet om mer norsk bygg på norske fat! Årets aksjon viser hvor mye vi kan få til når hele organisasjonen mobiliserer. Takk til alle lag!
Tusen takk til årets partner Coop, som har bistått med uunnværlig støtte, har sponset oss med flotte produkter fra Duga byggkorn, og har vært en fantastisk samarbeidspartner.
Til sist, tusen takk til alle der ute som har engasjert dere, delt poster og kommentarer, oppsøkt deres lokale bygdekvinnelag og slått av en prat under aksjonen. Vi er klare for å fortsette arbeidet med å fremme norsk bygg i løpet av Bygdekvinnelagets bygg-år 2019!