Berlinerkranser og dørpynt
Tradisjonen tro hadde vi også i år førjulsaktiviteter med innvandrergruppen vår.Denne gangen i Bryggerhuset på Tveiter.
Mandag 10. desember kl. 8.30 hentet vi seks fra innvandrergruppen vår til juleaktiviteter på Bryggerhuset. Tre kvinner og tre menn skulle bake Berlinerkranser og lage dørpynt.I tillegg til fire entusiastiske bygdekvinner var lærer Karen med og Rose blomsterbinder var instruktør og hjalp oss med dørpynten.Gruppen vi har hatt kontakt med er positive, interesserte og aktive personer som det er trivelig å være sammen med. De fleste kan foreløpig ikke så mye norsk, men vi merker at ordforrådet blir bedre for hver gang vi møtes, og det er flott å oppleve.Stort sett klarer vi å komme til en felles forståelse ved å benytte alle former for kommunikasjon.
Deigen til Berlinerkransene var laget på forhånd, og utbakingen gikk som en lek. Ekstra kreativitet sto en av de mannlige deltakerne for, han introduserte en flettet utgave av kransene, som ble riktig fin når den ble stekt. Flere deltakere er fra Syria. Der er det ikke vanlig at menn baker, det er det kvinnene som gjør. En fortalte at dette var hans debut som baker. I tillegg til Berlinerkranser ble det også laget deig, og stekt kokosmakroner. Resultatet ble aldeles utmerket, og alle fikk med seg en en smak hjem.
Det å lage dørpynt er populært. Vi har med oss granbar fra edelgran, og fargede kuler og bånd innkjøpt for anledningen på gjennbruksbutikken i Asker. Der har de et godt utvalg av pynt før jul til en billig penge.Under Roses kyndige vegledning fikk alle laget ordentlig fine dørpynt, som de stolt viser fram på bildene som følger dette referatet. Det var blide og glade deltakere som vi kjørte tilbake til skolen.
Vi kan se tilbake på enda en vellykket aktivitetsdag. Som vi har sagt tidligere oppleves samarbeidet med Folkeuniversitetet som meningsfullt.Vi tror at vi utgjør "en forskjell" for de som er med oss på aktivitetene. Kontakten med en fast gruppe og en fast lærer som har deltatt på alle aktivitetene sammen med sine elever, har være veldig positiv. Da blir det en kontinuitet i tilbudet som er helt sentral for oss som tilretteleggere og for de som deltar.