Ingjerd Tranvåg
Ingjerd Tranvåg
Tina ønsker velkommen
Tina ønsker velkommen
Tina og Ingjerd
Tina og Ingjerd
Flott åpskepynt til utlodning fra Ranhild Tunby
Flott påskepynt til utlodning fra Ragnhild Tunby
Også en gevinst fra Ragnhild
Også en gevinst fra Ragnhild
Våre flotte og trofaste medlemmer
Våre flotte og trofaste medlemmer

Fermentering

Tema på vårt møte 9. april var fermentering ved Ingjerd Tranvåg

Så flott! Hele 31 spente og glade damer ankom Frivilligsentralen denne kvelden!
Vi skulle høre og lære om fermentering.

Tina Berger ønsket velkommen og fortalte litt om kveldens foredragsholder, Ingjerd Tranvåg, bosatt i Spydeberg.

Hva er fermentering?
Fermentering er gjæring, bakterier og sopper omdanner karbohydrater til alkohol eller syrer, som melke- eller eddiksyre under lufttette forhold.
Dette er svært bra og gunstig for vår tarmflora.
Tarmfloaren hos oss i dag er ikke så god pga vårt moderne kosthold.
Våre tarmer er viktig og en svekket tarmflota kan kobles til bl.a. allergi, overvekt, kroniske betennelser, konsentrasjonsvansker og fysiske- og mentale lidelser.
Ca. 80% av vårt immunforsvar kommer fra tarmene våre, som gjør dem til kroppen største immunologiske organ. Ta godt vare på dem.
Fordøyelsesproblemer kan komme av at vi mangler de gode bakterier i tarmen.
Fermentgering er en gammel og sunn måte for å ta vare på drikke- og matvarer.
Tidligere fermenterte man mange matprodukter og dette var helt naturlig å gjøre.
Fermenterte produkter er for eksempel ost, spekepølse, rakfisk, øl, kaffe og kakao.

Ingjerd Tranvåg ville vise oss den enkleste måte å fermentere på, - fermentering av vanlig hodekål.
Dette er en sunn og smart måte å holde tarmfloraen vår i orden på,- i det hele tatt holde immunforsvaret vårt ved like.
Hun skar kålen – den bør være økologisk- opp i tynne strimler. Hun hadde med et norgesglass og puttet og trykket kålen ned i det.
Litt salt på kålen, men ikke vanlig jodsalt,- dette for å unngå muggdannelse.Trykket og trykket med hendene og noe væske og luft kom ut.
Så ble lokket, med strikk, satt på. Slik skulle det stå i 3 uker på kjøkkenbenken. Du kan åpne litt etter en uke, for å få ut litt gass.
Man ser små, små bobler når kålen nærmer seg ferdig.
Da er kålen fermentert, - putt det i kjøleskapet og ta en liten skje hver dag.
Tarmfloraen din vil forbedres og probiotika er de gode bakteriene, som tarmene våre og kroppen vår trenger.
Dette kommer lett på plass ved å spise mer fermentert kost.

Grønnsaker som er gode å fermentere:
Gulrot, ingefær, hvitløk, gul løk, rødkål, jordskokk, fennikel.
Vi var alle sammen ganske interessert i dette,- spennende å følge med og
Tina takket Ingjerd for hva vi hadde lært i kveld. En hyggelig kurv fra Bærpresseriet fikk hun som takk.

Til kveldserveringen fikk vi alle smake på ulike saker som Ingjerd hadde fermentert.

Praten gikk livlig,-  mange spennende spørsmål til Ingjerd Tranvåg og så loddsalg.

Liv fikk så ordet og ”Siden sist”: 

Styremøte

Tradisjonsmatskolen. Dessertkurset ble avlyst- få påmeldte.

Kassarapport.

Boken ”Kom og spis” selges i butikken, Bælgodt, - de selger godt og vi bestiller 200 nye bøker.

Dugnad, Spydeberg Rock. Flere er interessert i å hjelpe til.

Neste møte er onsdag 8. mai og da får vi besøk av Margrethe Jacobsen, fra NIVA i Oslo, som vil fortelle om ”Bier og Humler”. Hvordan de lever, hvorfor de er viktige for oss, hva vi kan gjøre for å hjelpe dem. Svært viktig og interessant nettopp i disse tider, hvor både bier og humler forsvinner.

Sommermøte, onsdag 12. juni på Bygdetunet. Tema ”Dåpsluer” med gamle mønstre. 

Sommertur, onsdag 19. juni til Vestby og Drøbak.

Liv ønsket hver og en vèl hjem.

 

Ref. Hilde Tunby Svendsen

 

Fermentering

Bli medlem