Hopp til hovedinnhold
Anniken Sørensen (t.v), Tone Ravnås, Trine Sande og Marianne Goa er fire av medlemmene i styret i Randaberg Bygdekvinnelag. Foto: Jane Brit Sande/Bondevennen

Anniken Sørensen (t.v), Tone Ravnås, Trine Sande og Marianne Goa er fire av medlemmene i styret i Randaberg Bygdekvinnelag. Foto: Jane Brit Sande/Bondevennen

Full rulle for nye Randaberg Bygdekvinnelag

I Randaberg kommune utenfor Stavanger har en ny generasjon bygdekvinner kommet sammen for å blåse liv igjen i det lokale bygdekvinnelaget.

I slutten av januar 2018 startet nye Randaberg Bygdekvinnelag opp igjen etter å ha vært nedlagt siden 2012. Her får vi vite litt om hvordan de gjorde det, og hvordan det første året har gått.

 

- Det hele startet med at Anniken Sørensen, en lokal ildsjel, inviterte en gjeng damer hjem til seg for å høre om vi var flere som ønsket å starte opp igjen, forteller Tone Ravnås, som er blitt valgt til leder for det nye lokallaget.

Hun sier at de etter det første møtet begynte å planlegge det offisielle oppstartsmøtet. Dette fant sted noen måneder senere og initiativtakerne var fantastisk fornøyde med oppmøtet. 30 damer møtte opp på Tungenes Fyr til oppstartsmøtet. Med denne store interessen var reetableringen et faktum, sier Tone.

 

Mange ideer
På oppstartsmøtet hadde deltakerne en idedugnad hvor det kom mange ideer til aktiviteter. Det var alt fra vevkurs, lefsekurs, bedriftsbesøk til nærbedriftene Sandnes Garn og Kryddergården, temakvelder med presten, bingokveld, strikkekafe, kakebaking, restefest, sanking av ville vekster, og kransekurs. Disse innspillene har er blitt brukt når laget har planlagt aktiviteter gjennom året, forteller Tone.

 - Allerede før oppstartsmøtet tyvstartet vi med kransekurs. Videre har vi hatt kurs i kjøkkenhagedyrking, ordføreren i Randaberg har hatt tur med ville vekster, Stian Espedal har fortalt om slakt og tilbereding av ulike lammeretter, og vi har hatt makronkurs.

Laget har i dag 37 medlemmer, og de er i hovedsak mellom 30 og 40 år. Det er en variert gruppe med mange ulike interesser. Det er lokallagslederen godt fornøyd med.

 

Nyttig med Facebook
«Er du litt lei av Netflix, og kan tenke deg å delta på spennende aktiviteter i sosialt og trivelig lag? Bli med å etablere Randaberg bygdekvinnelag!»

Dette er teksten man kan lese når man besøker Randaberg Bygdekvinnelag på Facebook. Tone forteller at laget aktivt bruker Facebook for å markedsføre arrangementene.

 - Å bruke Facebook er gratis, og vi når ut til flere enn vi ellers ville gjort. Lokalavisen er også nyttig å bruke, men jeg vil absolutt anbefale andre lag å utnytte mulighetene som ligger i de sosiale mediene, sier hun. Laget har egne arrangementer på Facebook for aktivitetene sine, og legger ut bilder i etterkant.

 

Det å starte opp et nytt lag er imidlertid ikke uten utfordringer
 - Å finne egnede lokaler har vært vanskelig, samt det å etablere rutiner for de praktiske sidene ved å det å drive et lag. Veldig mange av oss er midt i en travel småbarnsperiode, hvor hverdagene ofte er fylt opp med jobb, hus og barn. Jeg tror det er flere enn meg som sovner på sofaen mens jeg bretter klær om kvelden, ler Tone.

Selv om hun ikke føler at laget er helt ferdig med oppstartsfasen, og de er nødt til å jobbe med å få en god økonomi og stabil drift i laget framover, er det ingen tvil om at Randaberg Bygdekvinnelag har funnet en suksessoppskrift som har sikret engasjement:
 

 - Bygdekvinnelaget må først og fremst gi et positivt tilskudd og tilføre energi i en travel hverdag. Det er viktig for oss å fokusere på det som er kjekkest: nemlig å være i lag! Vi vil gjøre det så enkelt som mulig for å få folk til å være med. Å ha kjekt sammen – det er det viktigste.

  • Vi ønsker flere lokallag der hvor det ikke finnes lag fra før. Her finner du oversikt over eksisterende lag.
  • Alle som ønsker å skape aktiviteter der de bor, og som støtter Bygdekvinnelagets arbeid, kan starte et lag.
  • Man må være minst tre personer i et styre for å formelt kunne starte opp
  • Norges Bygdekvinnelag bidrar med materiell, støtte og all nødvendig informasjon
  • Fylkeslaget i ditt fylke hjelper til i oppstarten
  • Alle nye lag får kr.10 000 i startkapital fra Norges Bygdekvinnelag sitt oppstartsfond


Lurer du på noe? Send oss en epost til post@bygdekvinnelaget.no eller ta en telefon til 22 05 48 15! 

Du kan også lese mer om oppstart av lag i veilederen som er vedlagt under.

slik_starter_du_nytt_lag.pdf